سفر به استرالیا
نوشته شده توسط : هاشم ملایجردی
کشور استرالیا که همچون جزیره ای بزرگ در قاره اقیانوسیه و در نیمکرهجنوبی واقع شده از نظر زمین شناسی کهن ترین خشکی جهان بشمار می آید.

این کشور 7692300 کیلومتر وسعت دارد و حدود 25 برابر سرزمین بریتانیا و ایرلند و حدود دو برابر هند و پاکستان می باشد.

جمعیتکل کشور بالغ بر 20 میلیون نفر است که به دنبال اجرای برنامه های گستردهمهاجرتی در طی سال های گذشته جمعیت این کشور در حال افزایش بوده است.

طبقآمار موجود از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بیش از چهار میلیون مهاجر از 120کشور جهان در استرالیا اقامت گزیده اند که در این میان بریتانیا همچنانبزرگترین مبدأ مهاجرت نیروی انسانی به استرالیا می باشد زبان رسمی کشورزبان انگلیسی با لهجه استرالیایی است. مهاجرین غیر انگلیسی شامل ایتالیائی ها، یونانی ها، صرب ها، که پس از بریتانیا بیشترین مهاجران این کشور راتشکیل می دهند.

دین رسمی این کشور مسیحیت می باشد و بر پایه قانوناساسی استرالیا دین و مذهب آزاد بوده و هر کس می تواند دین خود را آزادانهپیگیری نماید. علاوه بر دین مسیحیت، دین اسلام، یهودیت، بودایی و دیگرفرقه های مذهبی در این کشور رواج دارد.

ایمنی و امنیت

1-بهعلت وجود اقوام و ملیت های مختلف و حضور جهانگردان خارجی دراین کشور،جرایم خیابانی همچون جیب بری، سرقت مدارک مسافرتی، اموال و دارائی هایجهانگردان همچون دیگر کشورهای جهان کم و بیش اتفاق می افتد و بر این اساسضروری است هنگام سفر به این کشور در حفظ و نگهداری لوازم پرارزش و مدارکمسافرتی خود دقت نمائید.

2- در صورت اقامت درهتل ها و مسافرخانه هااولا باید سعی شود در اماکن شناخته شده اقامت گزیده و ثانیا از وسائل ومدارک مسافرتی از جمله گذرنامه، بلیط و دارائی های خود مواظبت دقیقنمایید؛ به این منظور استفاده از صندوق امانت در هتل ها و مهمانخانه هایارزان بسیار رایج است.

3- هنگام استفاده از وسائل نقلیه غیر عمومیاز جمله تاکسی و ماشین های سواری دقت داشته باشید چون بعضا مواردی مشاهدهشده که وسائل افراد در این جابجایی ها سرقت گردیده است. همچنین علیرغماینکه پلیس و نیروهای امنیتی استرالیا به صورت نامرئی اوضاع را کنترل مینمایند ولی با عنایت به وسعت کشور و پراکندگی جمعیت، کنترل همه مناطقخصوصا مناطق کم جمعیت به سختی انجام می پذیرد.

4- باتوجه به توصیهپلیس در شهر سیدنی (خصوصا جنوب شهر و خیابان جرج) نسبت به حملات گروههایخلافکار به اموال شخصی خود هوشیار باشید.

5- حتی الامکان از سفربه مناطق شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور به ویژه در شب پرهیز گردد. زیرادر طی سالهای اخیرعده ای از جهانگردان در این مناطق به قتل رسیده اند.

قوانین، آداب و رسوم

1-مقامات محلی و دولت استرالیا نسبت به قاچاق مواد مخدر حساسیت ویژه ایدارند و به این منظور دستگیری و تعقیب افراد از جمله مواردی است که دردستور کار نیروهای امنیتی و پلیس در سراسر استرالیا قرار دارد.

2-برای رانندگی در این کشور می باید گواهینامه استرالیایی یا یک گواهینامهبین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید. (I D P) یک مجوز بین المللیبرای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندندوره های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از160 کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سندمعتبر بین المللی، می تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمارآید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشوربا مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی ورانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدامنمایند.

3- به علت عدم وجود قرار داد انتقال محکومین از حبس میاندو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور بهزندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپرینماید.

4- چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصلهاز مامورین بخواهید به استناد ماده 36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی،مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایراناطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسنادخودداری فرمائید. البته می باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیتقوانین و. مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی برارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد.

5-باتوجه به حضور مهاجرین غیر قانونی از تمام کشورها در استرالیا، پلیس برایتامین امنیت در سطح شهرها، مدارک مسافرتی جهانگردان را کنترل می نماید لذاتوصیه می شود گذرنامه و روادید معتبر این کشور را در اختیار داشه باشید ودر این خصوص با پلیس همکاری کنید. قوانین و مقررات دولت دراین خصوص بسیارسخت و شدید است. استرالیا در حال حاضر همانند بعضی از کشورهای مهاجر پذیرمقصد نهائی مهاجرین قانونی و حتی غیر قانونی است و بر این اساس مبادی ورودسخت تحت کنترل میباشد.

6- قوانین گمرکی:

- باتوجه بهجزیزه ای بودن استرالیا، مقررات قرنطینه ای شدیدی در مبادی ورودی این کشوراعمال میشود به همین جهت واردات هرگونه مواد غذایی، میوه جات، سبزیجات،خاک، بذر، محصولات حیوانی و نباتی ممنوع بوده و یا ورود آنها تابع مقرراتخاص میباشد که در هنگام ارزیابی توسط مامورین گمرک کنترل می گردد.

-تکمیل فرم مربوطه توسط مسافرین و اظهار کلیه موارد و محصولات حیوانی ونباتی همراه مسافر ضروری بوده و در صورت اثبات عدم انطباق مندرجات فرم بابار، این مسأله موجب جریمه فرد خواهد گردید.

- چنانچه اشیاء خاصیرا به همراه دارید که ممکن است برای مأمورین ایجاد حساسیت نماید، ضرورتدارد موضوع به مامورین منعکس و در فرم اظهار نامه گمرکی درج گردد زیرا درصورت کشف اقلام ممنوعه وارداتی که در اظهار نامه قید نشده باشد استدلالمشکوک بودن به آزاد و یا ممنوع بودن ورود محصول کمکی به مسافر نخواهد کرد.برای تسهیل در بازرسی قرنطیه ای توصیه می گردد اقلام فوق الاشاره در دسترسوحتی الامکان دریک بسته مجزا قرار داده شوند تا امکان کنترل سریع تر وجلوگیری از بروز مشکلات احتمالی فراهم گردد.

- مقررات قرنطینه ایبعضا در سفرهای داخلی و بین ایالتی در استرالیا نیز اعمال میگردد و ورودبعضی محصولات حیوانی و نباتی از ایالتی به ایالت دیگر ممنوع و یا تابعمقررات خاص خود میباشد.

7- استرالیا دارای قوانین سخت مهاجرتیمیباشد. درصورت سفر به این کشور نباید بیش از مدت تعیین شده در ویزای اینکشور، در این کشور اقامت داشته باشید.

الزامات ورود و اقامت

1- باتوجه به اینکه این کشور یکی از مقصدهای مهاجرین و پناهجویان میباشد تحصیل روادید آن به سختی انجام می پذیرد.

2-درحال حاضر آژانس های مسافرتی تبلیغات گسترده را برای اخذ روادید و سفر بهاسترالیا انجام میدهند. که ضروری است با توجه به سختگیری های این کشوربرای صدور روادید، حتما از طریق سفارت استرالیا در تهران، نسبت به قانونیبودن آژانس مسافرتی و مورد تایید بودن آن اقدام نمائید چراکه بعضا مشاهدهشده افراد با پرداخت هزینه های زیاد، در این رابطه فریب خورده اند.

3-مسافرین می باید دارای روادید معتبر برای ورود به استرالیا بوده و قبل ازانقضای آن، کشور را ترک نمایند و یا در فرصت باقی مانده نسبت به تمدید آناقدام نمایند. گفتنی است اقامت مسافر حتی به مدت یک روز پس از انقضایروادید با مشکلات متعدد مواجه شده و بویژه طی سالهای اخیر این دسته ازافراد بلافاصله به بازداشتگاههای مهاجرین و مسافرین غیر قانونی منتقل میشوند.

4- هزینه روادید این کشور برای اتباع جمهوری اسلامی به ترتیب عبارت است از:

جهانگردی کمتر از 3 ماه 55 دلار آمریکا

تجاری کوتاه مدت 55 دلار

تجاری بلند مدت 145 دلار

روادید به منظور انجام درمان 35 دلار

روادید اقامتی کوتاه مدت 145 دلار

روادید تحصیلی 340 دلار

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت وزارت امور خارجه استرالیا مراجعه نمائید.

5- گفتنی است هزینه دریافت شده جهت صدور روادید، در صورت رد درخواست متقاضی، غیر قابل استرداد می باشد.

بهداشت

1- بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی امکان ابتلا به بیماریهای زیر در این کشور وجود دارد

هپاتیت A

تب تیفوئید

2-امکانات بهداشتی از جمله دارو و درمان و نیز امکانات بیمارستانی در اینکشور مناسب و در دسترس عموم می باشد لیکن باتوجه به بالا بودن هزینه هایدرمان، لازم است هموطنانی که قصد سفر به این کشوررا دارند در زمان تحصیلروادید، پوشش بیمه ای مناسب برای سفر را نیز فراهم نمایند.

3-لازماست قبل از سفر به این کشور کنترل نمائید واکسن های چهارگانه (کزاز،دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید.همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری های تب زرد، تبتیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه نمائید.

4- با توجه به وجودبیماری های مسری نظیر هپاتیت B و ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی،از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز نمائید.

5- سعی نمائید در تهیه خوراک و آب مناسب (ترجیحا آب بسته بندی) دقت نمائید.

6-باتوجه به وجود حشرات و پشه های بعضا ناقل بیماری، به هموطنانی که قصد سفربه کوئینزلند شمالی و دیگر مناطق شمال را دارند توصیه میگردد در صورتامکان از تور پشه بند استفاده نمایند.

7- وجود بعضی از بیماری ها وتب های محلی در برخی از مناطق، ایجاب می نماید که توصیه های بهداشتی کهآزانسهای مسافرتی، رعایت آن را الزامی می دانند مورد توجه قرار گیرد.

8- تکمیل کردن فرم های مربوط به بیماری سارس از جمله مواردی است که در فرودگاه های این کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

9- با توجه به نوع تابش خورشید در این کشور، بیماری های پوستی شایع می باشد که مسأله استفاده از کرم های ضد آفتاب را ضروری می نماید.

10-جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در اینکشور می توانید به سایت بهداشت جهانی: www.who.int/countries/en/ مراجعهنمائید.

شرایط سفر و اطلاعات سودمند

1- این کشور به علت داشتن مناطق سرسبز و آب و هوای مناسب درطول سال برای سفر مناسب میباشد.

2-باتوجه به محصور بودن سرزمین استرالیا توسط آبهای اقیانوس های آرام و هندو دریاهای اطراف آن و وجود کوسه ماهی در حواشی و سواحل اقیانوسی این کشورتوصیه می گردد فقط در مناطق تعیین شده و مجاز ساحلی شنا نمایند.

3-در بدو ورود به این کشور چنانچه در کانبرا اقامت نمودید، سعی کنید دراولین زمان ممکن آدرس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را که به همین منظوردر اختیار شما قرار گرفته است، پیدا نمائید تا در صورت وقوع حادثه و یانیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید.

4- درخصوص خرید ازفروشگاههایبزرگ این کشور توصیه میگردد تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه، رسید خرید رادراختیار داشته باشید تا درصورت کنترل امنیتی و تقاضای رسید بتوانید آن دراختیار مأمورین فروشگاه قرار دهید.

5- چنانچه در این کشور دچارحوادثی مثل سرقت پول یا مدارک مسافرتی شدید، ضروری است قبل از هر کارموضوع را به اطلاع پلیس محل برسانید و گزارش پلیس را در این رابطه دریافتنمائید. بدیهی است گزارش رسمی پلیس، به شما امکان خواهد داد موضوع را درنهاد های مربوطه به نحو موثرتری پیگیری نمائید.


لطفا در تماس با سفارت یا سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران تردید نکنید!

آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا

25 CULGOA CCT. OMALLEY ACT 2606

تلفن

62902421-62902427




:: بازدید از این مطلب : 879
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 1 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: